Όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση του Π.Σ.Φ https://www.psf.org.gr/psf-news-8883.htm στην πρόσφατη συνάντηση αντιπροσωπείας του Κ.Δ.Σ και Γ.Γ Δημογραφικής και Στεγαστικής Πολιτικής κα Μαρίνα Στέφου, κυρίαρχο θέμα συζήτησης αποτέλεσε, η ανακοίνωση του Υπουργείου Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας, για το σχεδιασμό του προγράμματος για την πρώιμη παιδική παρέμβαση https://ecigreece.eu/el/ που ανακοινώθηκε στις αρχές της χρονιάς (Ανακοίνωση Υπουργού).
Την περίοδο που ανακοινώθηκε ο σχεδιασμός του Υπουργείου από τη Υπουργό κα Σ. Ζαχαράκη, ο Π.Σ.Φ ζήτησε συνάντηση από τη Γ.Γ, για να συζητηθεί η συμμετοχή των φυσικοθεραπευτών (εργαστήρια φυσικοθεραπείας και φυσικοθεραπευτές κατ΄οίκον) στο συγκεκριμένο πρόγραμμα.
Σύμφωνα με το Υπουργείο ΄΄το έργο υλοποιείται από την Ευρωπαϊκή Ένωση Παρόχων Υπηρεσιών για Άτομα με Αναπηρία (EASPD, European Association of Service Providers for persons with Disabilities) και χρηματοδοτείται από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για να υποστηρίξει την ελληνική κυβέρνηση να αναπτύξει ένα σύγχρονο, επιστημονικά τεκμηριωμένο νομοθετικό και χρηματοδοτικό πλαίσιο για τις υπηρεσίες Πρώιμης Παιδικής Παρέμβασης.
Η Πρώιμη Παιδική Παρέμβαση, ή αλλιώς ΠΠΠ, είναι ένα σύνολο οικογενειοκεντρικών, εξατομικευμένων υπηρεσιών για βρέφη και μικρά παιδιά (γενικά 0-3 ή 0-6 ετών) και τις οικογένειές τους. Οι οικογενειοκεντρικές υπηρεσίες ΠΠΠ βοηθούν στον εντοπισμό, την πρόληψη, την αντιμετώπιση ή την ελαχιστοποίηση των καταστάσεων κινδύνου, των αναπτυξιακών δυσκολιών, των αναπηριών, των συμπεριφορικών διαταραχών και των προβλημάτων ψυχικής υγείας. Προωθούν την αξιοποίηση των δυνατοτήτων του παιδιού, καθώς και την ενδυνάμωση και την ευημερία της οικογένειας.
Οι δραστηριότητες ΠΠΠ βασίζονται στις ανάγκες των οικογενειών και των παιδιών και λαμβάνουν χώρα, όσο το δυνατόν περισσότερο, στο φυσικό περιβάλλον του παιδιού με την ενεργό συμμετοχή των γονέων και των φροντιστών. Μπορεί να περιλαμβάνουν την αξιολόγηση των αναγκών του παιδιού και της οικογένειας, τη δημιουργία εξατομικευμένων σχεδίων παρέμβασης, την παροχή υπηρεσιών, συμπεριλαμβανομένης της λογοθεραπείας, της φυσικοθεραπείας και της εργοθεραπείας, των προγραμμάτων επικοινωνίας και κοινωνικοποίησης, της ψυχοθεραπείας παιδιών-γονέων, της συμβουλευτικής προς τους γονείς και πολλά άλλα΄΄.
(Στα συνημμένα αρχεία της ανακοίνωσης μπορείτε να διαβάσετε όλα τα σχετικά με το πρόγραμμα)
Η αρμόδια Γ.Γ ήταν θετική στα ζητήματα που έθεσε ο Π.Σ.Φ. και το επόμενο διάστημα θα υπάρχει στενή συνεργασία της Γ.Γ με τον Π.Σ.Φ
Όσον αφορά το θέμα των εκπαιδευτών κινητικότητας που αφορά άτομα με προβλήματα στην όραση και που αναφέρονταν στην ανακοίνωση της κας Υπουργού ΔΕΝ αποτέλεσε ζήτημα της συνάντησης, καθώς υπήρχαν άλλα ζητήματα που έθεσε η αντιπροσωπεία του Κ.Δ.Σ, όπως:
Όσον αφορά τους εκπαιδευτές κινητικότητας (προσανατολισμού και δεξιοτήτων καθημερινής διαβίωσης για τα τυφλά και με μειωμένη όραση), υπάρχει «ΠΡΟΤΑΣΗ ΓΙΑ ΠΟΡΙΣΜΑ ΟΜΑΔΑΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ» από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών (ΠΣΤ), για την ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΩΝ ΚΙΝΗΤΙΚΟΤΗΤΑΣ ΠΡΟΣΑΝΑΤΟΛΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΔΕΞΙΟΤΗΤΩΝ ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗΣ ΔΙΑΒΙΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΑ ΤΥΦΛΑ ΚΑΙ ΜΕ ΜΕΙΩΜΕΝΗ ΟΡΑΣΗ ΑΤΟΜΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ
Το πόρισμα αναφέρει: Η εκπαίδευση των τυφλών και με μειωμένη όραση ατόμων στην κινητικότητα, στον προσανατολισμό (Κ/Π) και στις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης (ΔΚΔ) στοχεύει στη διευκόλυνση της ανεξάρτητης διαβίωσης, συνεπώς και της καθολικής κοινωνικής συμπερίληψής τους. Τα άτομα με αναπηρία όρασης είτε αυτή είναι εκ γενετής, είτε είναι επίκτητη- σε οποιαδήποτε ηλικία πρέπει να ασκούν τα δικαιώματά τους σε ίση βάση με τον πληθυσμό χωρίς αναπηρία και να συμμετέχουν σε όλες τις εκφάνσεις της ζωής, χωρίς αποκλεισμούς. Υπό αυτή την οπτική, ύστερα από πρωτοβουλία του Πανελλήνιου Συνδέσμου Τυφλών (ΠΣΤ), στην Ελλάδα το 1992 πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά η εκπαίδευση εκπαιδευτών κινητικότητας, προσανατολισμού (Κ/Π) και δεξιοτήτων καθημερινής διαβίωσης (ΔΚΔ), στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος HORIZON. Ακολούθησαν δύο ακόμα εκπαιδεύσεις εκπαιδευτών στη χώρα, η μία το 1994 στη Ρόδο και η άλλη στην Αθήνα το 2001. Τα τυφλά και με μειωμένη όραση άτομα στην Ελλάδα υπολογίζονται πάνω από 16.000. Ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Τυφλών μέσω της υπηρεσίας του «Υπηρεσία Κινητικότητας, Προσανατολισμού (Κ/Π) και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης (ΔΚΔ)», η οποία συστήθηκε με την ολοκλήρωση του πρώτου προαναφερθέντος προγράμματος (1994) έχει εκπαιδεύσει 600 ενήλικες με αναπηρία όρασης στην Αθήνα, την Καβάλα και τη Δράμα.
3. Προγράμματα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών στην Ευρώπη Η έλλειψη ενός γενικότερου ευρωπαϊκού πλαισίου για την εκπαίδευση εκπαιδευτών κινητικότητας, προσανατολισμού (Κ/Π) και δεξιοτήτων καθημερινής διαβίωσης (ΔΚΔ) έχει ως αποτέλεσμα οι χώρες της Ευρώπης να ακολουθούν μη τυποποιημένα μοντέλα εκπαίδευσης προσαρμοσμένα στο δικό τους σύστημα και στις δικές τους ανάγκες. Παρά την εξατομικευμένη προσαρμογή των μοντέλων τους οι χώρες κατά κύριο λόγο ακολουθούν προγράμματα που ορίζονται από κοινές προδιαγραφές εκπαίδευσης και προσόντων των συμμετεχόντων. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι τα περισσότερα προγράμματα εκπαίδευσης όχι μόνο έχουν προκύψει από πρωτοβουλίες των Οργανώσεων των Τυφλών αλλά έχουν υλοποιηθεί και συνεχίζουν να υλοποιούνται από αυτές.
4. Προγράμματα Εκπαίδευσης Εκπαιδευτών στην Ελλάδα Όπως προαναφέρθηκε, στην Ελλάδα έχουν ολοκληρωθεί τρία (3) προγράμματα εκπαίδευσης εκπαιδευτών Κινητικότητας, Προσανατολισμού (Κ/Π) και Δεξιοτήτων Καθημερινής Διαβίωσης (ΔΚΔ), ενώ χαρακτηριστικά από τα προγράμματα του 1992 και του 2001 προέκυψε ο βασικός πυρήνας των εκπαιδευτών στη Χώρα. Το πρώτο καινοτόμο πρόγραμμα έλαβε χώρα το 1992 στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος HORIZON, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Τυφλών και Μερικώς Βλεπόντων της Δανίας (Institute for the Blind and Partially Sighted, IBOS). Στο πρόγραμμα αυτό επιλέχθηκαν να συμμετέχουν έξι (6) άτομα, πτυχιούχοι πανεπιστημιακών σχολών ανθρωπιστικών και κοινωνικών επιστημών. Η εκπαίδευση των νέων εκπαιδευτών διήρκησε 18 μήνες και το πλήρους φοίτησης πρόγραμμα κατάρτισης περιελάμβανε τόσο θεωρητική εκπαίδευση, όσο και πρακτική άσκηση στην Ελλάδα και στη Δανία.
8. Συμπεράσματα Η έλλειψη ενός γενικότερου ευρωπαϊκού πλαισίου για την εκπαίδευση εκπαιδευτών κινητικότητας, προσανατολισμού (Κ/Π) και δεξιοτήτων καθημερινής διαβίωσης (ΔΚΔ) έχει ως αποτέλεσμα οι χώρες της Ευρώπης να ακολουθούν μη τυποποιημένα μοντέλα εκπαίδευσης προσαρμοσμένα στο δικό τους σύστημα και στις δικές τους ανάγκες https://www.in-esamea.gr/el/article/ekpaideysh-ekpaideytwn-kinhtikothtas-prosanatolismoy-kai-dexiothtwn-kathhmerinhs-diabiwshs-gia-ta-tyfla-kai-me-meiwmenh-orash-atoma-sthn-ellada .
Η συγκεκριμένη πρόταση για πόρισμα ομάδας εργασίας για την κινητικότητα, τον προσανατολισμό και τις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης των ατόμων με οπτική αναπηρία, κατατέθηκε στην Ομάδα Εργασίας η παρούσα πρόταση πορίσματος από την Εθνική Συνομοσπονδία Ατόμων με Αναπηρία (ΕΣΑμεΑ) και τον Πανελλήνιο Σύνδεσμο Τυφλών (ΠΣΤ).
Σύμφωνα με την υπ’ αριθ.555/12-10-2020 (ΦΕΚ 4629/Β’) Απόφαση «Σύσταση Ομάδας Εργασίας για την κινητικότητα, τον προσανατολισμό και τις δεξιότητες καθημερινής διαβίωσης των ατόμων με οπτική αναπηρία».
Είναι πολύ θετικό το γεγονός της άμεσης παρέμβασης του Π.Σ.Φ και της ανταπόκρισης της κας Στέφου η οποία υποσχέθηκε στενή συνεργασία με τον Π.Σ.Φ, διότι οι τομείς και οι αρμοδιότητες που έχουν μεταφερθεί στο Υπουργείο Κοινωνικής Συνοχής & Οικογένειας έχουν άμεση σχέση με τις δραστηριότητες και τις παρεμβάσεις των φυσικοθεραπευτών.
ΓΙΑ ΤΟ Κ.Δ.Σ. ΤΟΥ Π.Σ.Φ. | |
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ | Ο ΓΕΝΙΚΟΣ ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ |
ΛΥΜΠΕΡΙΔΗΣ ΠΕΤΡΟΣ | ΡΟΥΜΕΛΙΩΤΗΣ ΣΠΥΡΟΣ |
Πρόσφατα
|
Social media
|
ΠΣΦ
Πανελλήνιο Συνέδριο Φυσικοθεραπείας
|
Επικοινωνία
Πανελλήνιος Σύλλογος Φυσικοθεραπευτών
Λεωφόρος Αλεξάνδρας 34, 1ος όροφος ΑΘΗΝΑ |